RoteWand Report

Rote Wand (Totes Gebirge) 9.2.2018

Část první.

Už asi dva roky se s mojí milovanou ženou Haničkou chystáme vyrazit za nějakým skialpovým dobrodružstvím do oblasti Totes Gebirge.Bohužel sněhové podmínky,předpověď počasí a můj rozvrh směn nikdy nebyly v potřebné symbióze. Letos rozvrh směn vypadá mnohem přívětivěji,na horách nasypalo a na sobotu 27.1. předpověď docela super.

Takže rozhodnuto,naším cílem bude Rote Wand 1872 m.n.m.,který se nachází v blízkosti lyžařského areálu Wurzeralm.Z Č.Budějovic autem cca.200km.asi 2,5 hod jízdy. Cesta z Budějovic na hranice celkem opruz,teplota kolem nuly a poprchává,za hranicemi to začne trochu odsejpat.Jenom to počasí,sice už neprší, ale obloha stále šedivá. Do cíle cesty zbývá cca.20km.Najednou se podél dálnice začínají mezi mraky objevovat siluety kopců, které jsme doposud mohli jen tušit.Jak klesá vnější teplota,objevují se  další kopce a zataženou oblohu vidíme už jen ve zpětném zrcátku,tak stoupá náš optimismus a víra v předpověď počasí.Přijíždíme na parkoviště u dolní stanice lanovky na Wurzeralm.Je to takovej vláček na laně,jako je v Praze na Petřín.Kdo neví,jaký vláček na laně jezdí na Petřín,tak je to něco podobného jako mají na Wurzeralmu.Rozlehlé parkoviště už je více než z poloviny plné,obsluhou jsme směrováni k místu parkováni,kde nás rakouskej strejda navede na přesné místo jak Boing na stojánku.

Wurzeralm-Rote Wand (Totes Gebirge), Koloťuci 9.2.2018V pokladně zakoupíme Wurzeralm Snowsportcard Tag za 14 e/os.,za což můžeme vyjet lanovkou nahoru na alm,čímž ušetříme minimálně hodinu a půl nezáživného šlapání podél sjezdovky cca 750 v.m.V nabídce mají ještě za 17e(dvě jízdy liftem) a 20e(3 jízdy liftem). Nahoře se pokocháme nádherným panoramatem nepříliš rozlehlého údolí.Na pravé straně se dramaticky tyčí stěna Stubwieswipfelu, na který také vede skialpová trasa,vlevo pokračuje táhlá stěna Rote Wandu a celé to uzavírá Warschenek.

Wurzeralm-Rote Wand (Totes Gebirge), Koloťuci 9.2.2018Od horní stanice sjedeme po sjezdovce mírně doprava dolů na plato, kde je urolbovaná cesta.Dojedeme,až kam nám dovolí setrvačnost, a nasazujeme pásy.Po cestě pokračujeme severním směrem kolem malebných dřevěnych chaloupek,které podle pozdější zkušenosti je lépe minout těsně vlevo,a vystoupat strání přímo proti skalám Rote Wandu.Nahoře podél skal po pravé straně pokračuje cesta, po které dojdeme dolinou mezi Stubweiswipfelem a Rote Wandem na rozcestí,kde se rozdělují cesty na tyto dva kopce.My stoupáme doleva strání s prořídlým lesem do sedla Hals, odkud vede trochu prudší ale nepříliš dlouhý výšvih na Mitterberg.Asi v polovině výšvihu,už poněkud unavené Haničce vypíná lyže.Po vyřešení problému se domlouváme, že dnes už dál pokračovat nebudeme.

Vracíme se zpět do sedla,a protože na návrat je ještě dost času, vystoupáme na vršek protějšího(bezejmenného)kopce.Protože kopec na mapě nemá jméno,nebyly tu žádné stopy ani kříž na vrcholu, máme důvod se domnívat že se jedná o první zdolání vrcholu.Posvačili jsme zde rohlík s čajem,vylepšeným naším oblíbeným dochucovadlem a rozhodli se, že panenský vrchol pojmenujeme Božkov Hil.

Posíleni na těle i na duchu jsme se vydali na zpáteční cestu.Ta začala sjezdem jihovýchodním směrem na Stubweisalm.Nejdříve se jede po bezlesém vrcholku a potom mírně vlevo do průseku mezi stromy.Krásný sjezdík,určitě lepší než po výstupové trase.Pokud se včas ukončí traverzem doprava,dá se dojet na rozcestí mezi Rote Wandem a Stubweiswipfelem. Po známé cestě se vracíme zpět k horní stanici lanovky.Po tekuté odměně v malé chaloupce pod stanicí a posledním sundání pásů si užijeme krásný sjezd po červené sjezdovce k autu. Máme radost z hezkého dne  a těšíme se, že příště díky lepší taktice vrchol dobudeme.

Část druhá.

Wurzeralm-Rote Wand (Totes Gebirge), Koloťuci 9.2.2018Další volný víkend před námi ,předpověd na pátek 9.2.slibuje polojasno,teploty kolem -6.Není co řešit,vyrážíme na druhý pokus.Odjezd naplánujeme asi o půl hodiny dříve poučeni z minula a vědomi si toho, jak dlouhá procházka nás čeká.Na parkoviště u lanovky dorážíme krátce před devátou hodinou.Je všední den a parkoviště je viditelně prázdnější,doufáme že i nahoře v kopcích bude trochu volněji než minule.Od horní stanice lanovky vyrážíme před desátou hodinou.Za necelou hodinku a půl jsme opět v sedle Hals.Po prostudování fotografií z minulého výletu jsme usoudili, že bude lepší ze sedla Hals pokračovat rovně do doliny jí vystoupat nad hranici lesa a tam  najít cestu k vrcholu.

Wurzeralm-Rote Wand (Totes Gebirge), Koloťuci 9.2.2018Sjedeme na pásech do panensky vysněžené doliny a tou stoupáme až na její konec.Zde se nabízejí dvě možnosti,obejít skalní hřebínek zprava a potom sedlem, který ho odděluje od vrcholu, projít zpět na svah vedoucí k vrcholu.A nebo traverzem vlevo vystoupat na svah vedoucí k sedlu pod vrcholem.Protože průchod sedlem jsme jen tušili na základě mapy v navigaci a oproti tomu svah, který evidentně vedl k vrcholu, jsme viděli,dali jsme přednost druhé variantě.Trochu nepříjemný traverz s několika místy, kde se hrany lyží jen velmi neochotně zakusovaly do tvrdého sněhu,jsme zvládli a před námi už bylo necelých sto výškových metrů k vrcholu.Wurzeralm-Rote Wand (Totes Gebirge), Koloťuci 9.2.2018Bohužel hezké počasí, které nás celou cestu provázelo,si na dobu našeho vyvrcholení naplánovalo poobědovou pauzu,takže výhledy jsme měli stejné asi jako Gustav Anděl z Lomničáku.Po malém posilnění a pořízení vrcholových fotek jsme vyrazili na zpáteční cestu.Ta vedla cestou našeho výstupu.Ještě před polovinou sjezdu se jako mávnutím kouzelného proutku projasnila obloha a vrcholek Rote Wandu nám mával na rozloučenou svým křížem.

Informace

• Menší lyžařské středisko  kousek za Spital am Phyrn. Z Prahy 342km, z Č.Budějovic 193km.
  • Od parkoviště se dá vyjet lanovkou cca.750 výškových metrů na Wurzeralm odkud sedá vyrazit na dvě lehčí a jednu těžší skialpovou trasu.Pokud jsou dobré sněhové podmínky tak je možné se jen tak courat a najít si nějakej kopeček na ježdění,prostě se jen tak vyblbnout.
  • Stránky střediska (v německé mutaci je více info pro skialp,ceny atd.):