Saas Fee IMG 1825

Allalinhorn (4027 m.n.m.) 13.7.2017

Tohoto léta jsme pojali se skialp-seniorkou záměr navštívit Švýcarsko, potěšit rodinu, která tam hostuje od dob bratrské pomoci spřátelených vojsk … ale potěšit hlavně sebe návštěvou tamních kopců.  Jak jinak než si odskočit do Wallisu, což je z místa pobytu v Montreux jen pře kopec. Taky se nám už tak trochu stýská po sněhu.

Autor příspěvku se seniorkou připíjejí na „Gipfel Heil!“ (Nezaměňovat historický pozdrav místních horalů, dnes by se řeklo alpinistů, s nechvalně známým … )

Volba padla pochopetelně na něco jednoduššího, protože návštěva první 4-tisícovky ve věku 50+ se nemá ukvaltovat a přestřelit. Těch pár stovek metrů v týhle vejšce je taky jiná káva něž vyjít na Sněžku … nutno tedy vyzkusit.

Příslib počasí je nadějný, tak během návštěvy Chamonix objednáváme nocleh na Britania Hütte a kostky jsou tím vrženy. Plán je jednoduchý: Kolem poledního vyjedem lanovkou ze Saas-Fee na Felskinn (nezkoušejte jinou, v létě jezdí jen tato), přespíme na Britania Hütte . Časně ráno vyrazit na Alpin Metro, které jezdí z horní stanice lanovky Felskinn na Mittel Allalin. Odtud se vydáme „normálkou“ (klasifikace F+) na Allalinhorn a zkusíme ho dobýt. Sekundárním cílem je obhlédnou horu, protože by stálo za to zkusit i těžší cesty: Hochlaubgrat (PD+ resp. AD- podle zdroje) nebo NE-ridge (AD+). Pěkný popis cest k nalezení Summit Post

Výstupové trasy na Allalinhorn (4.027):     1-normálka (F+)     2-Hohlaubgrat (PD+)     3-NE ridge (AD+)

12.7. přijíždíme za krásného počasí na centrální parkoviště v Saas-Fee, první pohled na Allalin, přejít městečko, lanovkou na Felskinn a pak pohodovým traverzem nahoru-dolů-nahoru, vše celkem do 100 výškových metrů, na chatu Britania Hütte . Zpáteční lístek na lanovku vč. Metra platí 10 Tágů, takže v poho.  (Záznamy cesty a popisy k nalezení v přiložené galerii).

Chatař z Britania Hütte s celou horskou famílií v dobových kostýmech.

Na chatě teď rychle ubytovat. Švýcaři jsou nechutní puntičkáři. Už mají připravenou ubytovací kartu, snad i s číslem bot, což jsem musel vše nameldovat do telefonu. Dostanem přidělenou místnost podle túry i pozici v lágru. Samozřejmě si ustelem jinde, protože se nám na bidlo nechce, místa je dost. Ubytování je fajn, protože se snaží rozdělit party, podle budíčku, snídaně pro turisty je podle túr:

• Strahlhorn, Rimpfishhorn: 03:30
  • Allalinhorn – Hohlaubgrat: 04:30
  • Allalinhorn – normálka: 05:30

Čumilové to mají myslím na sedmou nebo osmou. Ubytovaní jsme, takže konečně pivko, jabkovej koláč a ještě jedno …  následuje procházka na Klein Allalin (3.070) který je kousek za chatou, ale skýtá nádherný pohled na celou skupinku nad chatou: Allalinhorn (4.027), Rimpfishhorn (4.198), Strahlhorn (4.190) a Fluchthorn (3.802). Paráda, krásné výhledy, teplé počasí, pohoda, co víc si přát. Jen bych tady trochu modifikoval již legendární hlášku kamarádky Káči: „Čum do zelenýho a buď v pohodě“. Myslím, že čumění do šutru a ledu může být taky povznášející.

Po večeři na které si Švýcaři dávají tradičně záležet (nikoliv obsahem, ale obřadností) ještě zaplatit ubytko a konzumaci. Dostáváme slevu na AV členství celých 5 ChF a protože jsme ušetřili na marštéé neb máme vodu z domova, máme to každej za necelý kilíčko.

Na stanici Felskinn a Alpin Metro už do sedáků a připravit materiál …

Hned po snídani mažem na Metro, první vláček jede 07:30, opět parádní výhledy dole se válí mraky. Příslib pěkného dne. Před námi klopýtá stařík, bratru sedmdesátník. Vypadá v pohodě, ale když vidíme, jak mu gajd osekává na traverzu motykou led ze šutru, tak ho naším hlemýždím tempem rychle předcházíme a mizíme směr Metro. To by mě zajimalo kam šli a zda došli ?

Na Felskinnu už do sedáků, drobné přípravy, prohodit pár vět s bezva dvojičkou místních obyvatel, které známe od večeře. Myslím, že jim bylo asi dost přes šedesát, ale jsou moc príma. Asi v mládí hodně čuměli do zelenýho !

Motivační pohled na Matterhorn v sedle Feejoch.

Takže prvním metrem v 07:30 nahoru, obouváme už mačky a začínáme stoupat nahoru. Na začátku po rozbitém a rozježděném sněhu od stáda Käsbohrerů, které chystají snow-park. Příští weekend začíná lyžařská letní sezóna. Pak následuje traverz a začínáme stoupat výš trhlinovou nádherou. Výstup je pohodový, v jednom místě přerušen cca 10m vysokými, mohutnými žebříky přes velkou trhlinu. Gajdi to tam nejistým nožičkám nahoře štandují, ale to spíš tak pro parádu. No když už si klient zaplatil, tak mu nabídnou nějaké ty jistoty. Na druhé straně odpoledne překračují trhliny nalepení na sebe s lanem v ruce. My tam hupnout nechcem, tak jdem jak sralbotky, tak jak nás to učil Viktor z ALPY4000. A teď zpět k tématu. Jedná se vskutku o jednoduchou trasu a pohodový výstup. Když pak na Vás v sedle Feejoch (3.826) vykoukne pan Matterhorn je o motivaci na dokončení výstupu vystaráno. Takže krátký odpočinek a můžem dorazit těch cca 200 výškových metrů. Seniorka sice hudlá cosi o olověných nohách, ale možná blbě slyším. Ať si hudlá, hlavně když šlape.

Vrcholový kříž Allalinhorn (4.027) a kochající se seniorka …

Docházíme v pohodě na plato pod vrcholovým hřebínkem a je jasné, že na vrcholku bude trochu těsno, byď ještě není plná sezóna. Plné sezóně je zapotřebí se v každém případě vyhnout! Využíváme příhodné chvíle, proklouzneme krátkým, ale pěkným vrcholovým hřebínkem (to je asi to + v označení F+) a po té, co se zbavíme osla v modré bundě se 4 foťáky, který diriguje u kříže vystrašenou holčinu (na pokyn „jdi už do prdele“ mě chtěl fotit na „GO OUT !“ konečně vypadnul), děláme pár fotek a … je hotovo.

Seniorka, zdráhající se pohybu po exponovaných hřebíncích to zvládla v pohodě, cestu zpět rovněž. Po jedné hodině odpoledne jsme zpět v restauraci na Mittelallalin (3.456). Sušíme výzbroj na parádním sluníčku a sklízíme obdiv při motání lana do panenky. Po lehkém zácviku to zvládají i sympatičtí Švýcaři a mizí v lanovce. My dáme ještě jedno, užíváme atmosféry, prohlížíme a fotíme si Hohlaubgrat. Dalekohledem koukáme na postavičky překonávající skalní stupeň pod vrcholovou pasáží a začínáme se těšit na tuhle cestu.

Ostrý vrcholový hřebínek chce trochu klidu a rozvahy … no ono to půjde.

Výstup je skutečně výbornou možnosti, jak si vyzkoušet pohyb po vysoko položeném ledovci, není namáhavý a možnost aklimatizace formou přenocování, myslím výborná věc. Lze jen a jen doporučit. Na jedné straně – jednoduchá túra, na druhé straně – není úplně zadarmo. Výhledy přímo parádní.